Wat beweegt ons?
Toen ik op Artemis kwam, ging er een wereld voor mij open. Ik kom niet uit een creatief milieu, mijn ouders werken in de sportsector, maar inmiddels komen deze twee werelden alsnog samen: in al mijn werk gebruik ik de intelligentie van het lichaam in relatie tot menselijke veranderprocessen -metamorfosen, onder andere in betrekking tot trauma. Hiervoor is weinig aandacht in de maatschappij. Ik wil stilstaan bij dat wat jij voelt, dat dat er is, er mag zijn en je dat mag ervaren. Met deze verdieping nodig ik anderen uit hier ook bij stil te staan.
Artemis hielp mij mijn plek vinden
Trend forecasting had al tijdens de opleiding mijn interesse, en nog steeds. Vanaf het moment dat ik bij Artemis de drempel overstapte, openbaarde er een visuele en tactiele wereld die ik daarvoor wel intuïtief voelde, maar nog niet mee kon communiceren - als een nieuwe taal die meer aanvoelde als een moedertaal dan de taal waarmee ik daarvoor gesproken had. De tactiele methoden die ik mij eigen maakte, sprak een laag aan waarmee ik tot de kern kwam. Het ontastbare werd tastbaar en zichtbaar, toegankelijk voor mij. Hiervoor ben ik de docenten nog steeds dankbaar: op Artemis ligt de nadruk op zelf ontdekken, op een stukje van jezelf in je werk stoppen. Je wordt uitgedaagd met vragen als ‘Wie ben jij dan?’ en ‘Waar hoor jij dan?’. Je maakt zo niet alleen de informatie en kennis eigen, ook de methode wordt écht eigen waardoor je jezelf ontwikkelt en je plek kunt vinden.
Ik wil laten zien wat ons beweegt
De grote veranderprocessen en gebeurtenissen in de wereld bieden ook ruimte voor individuele en maatschappelijke reflectie. Dit hebben we gemerkt met COVID-19 bijvoorbeeld: een wereld die volledig stilstond. Het gaf tijd om na te denken over banden met elkaar en met de volgende generaties, over hoe je daarmee omgaat. Vanuit trend forecasting mag je daar tijd aan besteden en het laten zien. Dat voelt voor mij ook echt zo: ik laat zien wat in mij zit. Dit doe ik vanuit wat ik voel en vanuit een nieuwsgierigheid, wat altijd klein begint. Ik word hierbij ook geïnspireerd door het boek The Body Keeps the Score van Bessel van der Kolk en de dansers in de choreografieën van Pina Bausch bijvoorbeeld; fragiel en sterk tegelijk. Het brengt mij bij de vraag: Wat beweegt ons dan? Dat ook te kunnen laten zien en een plek geven, zie ik als kunstenaar als mijn ultieme kracht en doel: om dat te mogen betekenen voor mezelf en voor anderen.
Trend forecasting gaat over opmerken en teruggeven
Dit alles komt in delen, ik ben er mee bezig en ben er nog niet klaar mee. In mijn laatste expositie nam ik plaats in de ruimte met microfoons op mijn eigen lichaam, zodat ik het geluid van mijn eigen lichaam kon horen. Bezoekers namen plaats tegenover mij met een koptelefoon op, om naar mij te luisteren en ik nam hun reacties waar. Dat ging van een glimlach en mij niet aan kunnen kijken tot tranen in de ogen. Bij iedereen dacht ik alleen maar: Jeetje, wat ben jij een mooi mens. Dat je de stap durft te nemen en plaatsneemt. Dat was bijzonder en ging voorbij het ego. Na 5 tot 10 minuten stond ik op, liep ik naar het canvas, koos ik onbewust kleuren en maakte ik in dansende bewegingen markeringen op het doek. Ik werkte hierbij in verschillende dimensies: vanuit ik, de ander en vanuit de interactie. Maakte ik dan stilstaand beeld of ook bewegend beeld…?
Ik leerde tijdens dit project om dingen op te merken en terug te geven vanuit hoe ik het ervaar, wat voor mij als kunstenaar belangrijk is en ook een belangrijk onderdeel is voor trend forecasting. Je nodigt daarbij de ander ook uit om terug te geven, maar dat kun je niet beïnvloeden. Je kunt nu eenmaal niet beïnvloeden hoe de ander zich voelt. Dit proces is een zelfvoedende cirkel en zorgt voor meer bewustwording.
Niet statisch maar plastisch
Alles beweegt, niets is statisch. Ik gebruik die plasticiteit in al mijn werk: we kunnen voortdurend veranderen in plaats van slechts meebewegen en weer terug. We kunnen hierin leren van elkaar en andere wegen bouwen, voor onszelf en samen. Net zoals dat gaat met de groei en vergankelijkheid van de natuur. Wij zijn onderdeel van deze beweging als een zachte dans waarin we zelf bewegen, die we mogen aanvaarden en waarop we kunnen vertrouwen. Of zoals Lao Tzu dat zo treffend verwoord: “Nature does not hurry, yet everything is accomplished.”
Gaby Jonna Waltman (29) studeerde in 2015 af aan Artemis en woont en werkt als kunstenaar in Londen: gabyjonna.com [instagram] @gabyjonna
Alumni-netwerk
ONDERDEEL VAN IETS GROTERS
Onze alumni werken op de meest inspirerende en gevarieerde plekken in de creatieve industrie. Benieuwd waar je zelf ooit terecht gaat komen? Lees meer over hoe onze alumni de opleiding, stages en hun huidige werk ervaren.
Business Network
JOUW CREATIEVE NETWERK BEGINT HIER
Leer meer over met welke bedrijven en professionals Artemis Academie samenwerkt. Er zijn inspirerende gastcolleges, geweldige stageplekken en uitstekende mentoren uit het veld.
WORD ONDERDEEL VAN HET ARTEMIS BUSINESS NETWORK
Het mes snijdt aan twee kanten.
Deel je ervaring en verhalen met een gretige nieuwe generatie. Je krijgt er scherpe vragen en frisse blikken voor terug. Neem contact op voor een samenwerking, stageplek, casestudy, werk als gastdocent of een lezing.