+

OPEN DAG 10 DECEMBER 2022

Kom kijken, voelen en horen wat Artemis allemaal in huis heeft. Je krijgt een goede impressie van de sfeer en staan voor je klaar om alle informatie te geven over de opleiding.

Our business network
Axel de Wilde
Ax3

Onderzoek maakt een ontwerp inhoudelijk sterker

Alles is al verzonnen, dus je moet de randjes opzoeken van de contrasten. Dat wat in de basis niet bij elkaar hoort, met elkaar verbinden. Alleen dan kom je op iets nieuws uit. Het gaat daarbij niet alleen om het mooie plaatje; een campagne of ontwerp is geslaagd als dit ontwikkeld is op basis van onderzoek en vanuit een concept. Het is het adagio van Axel de Wilde. In zijn docentschap daagt hij zijn studenten hierin uit: “Iedereen maakt foto’s maar niet iedereen is een fotograaf.”


Ontwerpen doe je vanuit onderbouwing

Op Artemis is er een segmentatie in mode, styling/interieur en media maar uiteindelijk willen alle studenten van alle afstudeerrichtingen weten hoe ze een campagne moeten inrichten en met welke media. Het antwoord daarop: dat ligt aan je doelgroep en doe daar onderzoek naar. Het belang van onderzoek naar je onderwerp en onderbouwing vanuit een concept is het uitgangspunt van Artemis voor alle specialisaties. Als docent Media zet ik bij studenten daarom sterk in op de inhoudelijke ontwikkeling voor een ontwerp en campagne, je kunt de inhoud niet los zien van het mooie plaatje; iedereen maakt foto’s maar niet iedereen is een fotograaf. Ontwerpen en dus praten vanuit begrip en onderbouwing zorgt voor een inhoudelijk sterkere en overtuigendere boodschap voor de doelgroep. Anders communiceert het ontwerp niet.

De discussies gaan de meningen voorbij

Als docent geef ik aan hoe je vanaf concept en product naar een crossmediale campagne komt. Ik bied studenten een kijk op het vak, geef daarbij sturing en handvatten voor verschillende invalshoeken en zorg dat ze niet verdwalen. Iedereen creëert voorkeuren, voor mensen, gedrag, maatschappelijke ontwikkelingen… onderzoek en inzicht maakt een ontwerp inhoudelijk sterker, jezelf daarbij creatieve vrijheid geven in plaats van beperking, zorgt ervoor dat je uitkomt op iets nieuws. De discussies, op inhoud, gaan de meningen voorbij en dat komt het werk te goede. Ik daag mijn studenten daarom uit om hierin verder te denken dan de geijkte paden. Ik draag ze op om het creatieve proces te beginnen met de meest rare en gekke dingen. Alles is al bedacht dus als je in deze tijd iets opvallends of excentrieks wilt bedenken, moet je de randjes opzoeken van de contrasten en deze met elkaar verbinden. Zo kom je op iets nieuws uit. Laat een stille fanfare door de stad lopen in plaats van abri’s ophangen voor een campagne van een nieuwe mobiele telefoon bijvoorbeeld. Dan creëer je effect, een rage en dus impact.

Axel de Wilde (36) is docent Media en mede-oprichter/eigenaar van Studio Raar: studioraar.nl [instagram] @studioraar

WORD ONDERDEEL VAN HET ARTEMIS BUSINESS NETWORK

Het mes snijdt aan twee kanten.

Deel je ervaring en verhalen met een gretige nieuwe generatie. Je krijgt er scherpe vragen en frisse blikken voor terug. Neem contact op voor een samenwerking, stageplek, casestudy, werk als gastdocent of een lezing.

Logos website Tekengebied 1
Logos website 02
Logos website 03
Logos website 04
Logos website 05
Logos website 06
Logos website 07
Logos website 08
Logos website 09
Logos website 10