Trend forecasting is de culturele antropologie van de toekomst
“Bij het ontwikkelen van creatieve concepten voor bedrijven, instellingen en ngo’s is het van enorm belang dat de te ontwikkelen concepten aansluiten bij de maatschappij van morgen, bij de toekomst, daar waar het concept moet functioneren. Hoe ziet die toekomst eruit? Wat zal de cultuur zijn? Hoe zullen de sociale structuren normen en waarden zijn? Welke problemen moeten er worden opgelost? Wat is de invloed van de Metaverse? En hoe beïnvloedt dat de fysieke wereld? Waar en hoe wonen mensen? En wat betekent dat voor de maatschappij? Oftewel, waar liggen de behoeftes van de mensen en maatschappij in de (nabije) toekomst? “Ik geef mijn energie en visie om studenten bij Artemis hiervoor op te leiden, om het vak te leren en toe te passen bij bedrijven en/of op hun eigen creatieve proces.” Een bevlogen pleidooi voor trend forecasting van docent Antoinette van de Berg.
Kijken, signaleren, analyseren
Trend forecasting is goed kijken, signaleren en dan analyseren. Hierbij wordt ook de gevoelsmatige, intuïtieve hersenhelft aangesproken. Je gevoelige voelsprieten, zoals ik dat altijd noem, geven de culturele veranderingen aan en als je die ziet, kun je de drijfveren en triggers van die veranderingen analyseren; wat is er aan de hand en waar leidt dat naartoe. Ook de geschiedenis geeft antwoorden. Is het NU eigenlijk wel zo logisch? Het NU is slechts een stip op de tijdslijn tussen het verleden en de toekomst. Onze studenten leer ik om die analyse in te sluiten in de conceptontwikkeling. Het mooie is, dat iedereen dit kan leren.
Onze studenten zijn echt onderdeel van de metaverse
Onze studenten zijn in staat om deze zienswijze snel op te pikken en toe te passen. Op Artemis leren ze een trend forecasting maken op basis van onderzoek naar ontwikkelingen die gaande zijn en op basis daarvan concepten te ontwikkelen. De toekomst is dus de inspiratiebron voor de conceptontwikkeling, voor marketingcommunicatie of voor de producten die ze gaan ontwerpen. Het feit dat ze jong zijn, is een voordeel. Zij zijn immers zelf de toekomstige generatie, opgegroeid in zowel de fysieke wereld als de digital space. Ze zijn geboren met de iPhone in de hand, hebben corona meegemaakt en zijn zich bewust van de problemen die ze moeten oplossen voor de volgende generaties met betrekking tot overconsumptie. Al met al vormen zij de inspiratiebron voor morgen. Ik voel overigens veel aansluiting bij deze generatie omdat ik zelf altijd in gedachten vooruit leef en bezig ben met ‘morgen’.
Trend forecasting als richting voor bedrijven
Mijn goal met het lesgeven is: studenten te empoweren zodat ze kunnen groeien en leren, hun kracht vinden en daarmee hun positie in de markt. Ik pleit ervoor dat elk bedrijf investeert in trend forecasting. Inzicht in de toekomstige ontwikkelingen maakt duidelijk waar je als organisatie in moet investeren: in welke markten, mensen etc. Het is een belangrijke basis voor positionering én vernieuwing. Niet voor niks noem ik trend forecasting ook wel de culturele antropologie van de toekomst.
Antoinette van de Berg (56) is docent Trend forecasting en eigenaar/oprichter van The Lady in Blu: theladyinblu.com [instagram] @theladyinblu
Business Network
JOUW CREATIEVE NETWERK BEGINT HIER
Leer meer over met welke bedrijven en professionals Artemis Academie samenwerkt. Er zijn inspirerende gastcolleges, geweldige stageplekken en uitstekende mentoren uit het veld.
WORD ONDERDEEL VAN HET ARTEMIS BUSINESS NETWORK
Het mes snijdt aan twee kanten.
Deel je ervaring en verhalen met een gretige nieuwe generatie. Je krijgt er scherpe vragen en frisse blikken voor terug. Neem contact op voor een samenwerking, stageplek, casestudy, werk als gastdocent of een lezing.
Alumni-netwerk
ONDERDEEL VAN IETS GROTERS
Onze alumni werken op de meest inspirerende en gevarieerde plekken in de creatieve industrie. Benieuwd waar je zelf ooit terecht gaat komen? Lees meer over hoe onze alumni de opleiding, stages en hun huidige werk ervaren.