Als toegepast kunstenaar geef je antwoord op een vraag
De studenten van Artemis zijn na hun eindexamen klaar voor de praktijk. De academie leidt namelijk niet op tot autonoom kunstenaar maar tot toegepast kunstenaar, die ‘in dienst is van’. Vandaar de sterke focus op de ideevorming. Visuele communicatie is namelijk niet alleen, zoals docent Bob van Dijk verwoord ‘het sausje’, hier gaat altijd conceptdenken aan vooraf: “Ik besteed veel aandacht aan het verwoorden van bepaalde keuzes in het ontwerp, zodat de klant snapt welke kant het opgaat. De volgende stap is dan de visuele verfijning.”
Wat moeten onze studenten leren en waarom?
Vanuit Design Thinking leer ik studenten om creativiteit vanuit verschillende manieren in te steken, dus niet vanuit één visie. Ideeën brengen ons verder en je hebt mensen nodig die dingen in twijfel trekken, die de dialoog aangaan in plaats van alleen een monoloog en dat mag ook frictie geven. Mijn kracht als docent Visuele communicatie is om dit conceptdenken te stimuleren en esthetisch te helpen vertalen. Het fijne aan Artemis daarbij is, dat fouten maken mag. Die evalueren en bespreken we met elkaar en dat zorgt voor verbetering. Sterker, hier daag ik studenten actief in uit, al bij de ideevorming bijvoorbeeld, omdat niet iedereen die durft te delen. Ik vraag vaak door en hoop ze bij te brengen dat het binnen visuele communicatie belangrijk is om ideeën op interessante en vernieuwende manieren in te vullen.
Ik heb dan wel ruim 25 jaar ervaring, maar ik weet het niet altijd per se beter. Als ik zelf ook open blijf staan voor verdere ontwikkeling, kan ik weer meer uit de studenten halen. Ik leef mij in de leefwereld van de studenten in, probeer ze te begrijpen, aansluiting te vinden en daar de lessen op aan te passen. We leren kortom van elkaar. Dit alles creëert ruimte om te proberen, waardoor een student bijvoorbeeld minder bezig is om mij te pleasen. Of blijft hangen en geen groei doormaakt. In mijn optiek wordt werk hier alleen maar beter van; hoe kleiner je ego, hoe makkelijker het is om je aan te passen, dingen te veranderen en tot je te nemen.
Creatief maar wel realistisch
Je moet als toegepast kunstenaar kunnen inspelen op de tijdgeest en behoeften van de mens, de markt of de maatschappij. Artemis is hier inhoudelijk sterk en realistisch in, er wordt veel tijd besteed aan het creatieve concept, de planvorming en trendonderzoek. Natuurlijk is er bij de visuele uitvoering ruimte voor individuele creativiteit, en die moet je ook nemen, maar de basis is dat je altijd in dienst bent van die ander. Ik geloof in autonoom zijn maar als je werkt als toegepast kunstenaar wordt aan jou een vraag gesteld en daar moet je een begrijpelijk antwoord op hebben; er moet een bruggetje zijn naar de doelstelling van de klant. Deze basis zorgt ervoor dat onze studenten ‘tot de tanden gewapend’ beginnen aan een stage, baan of voor zichzelf.
Bob van Dijk (55) is docent Visuele Communicatie op Artemis en werkt vanuit zijn studio Fool of Ideas: bobvandijkstudio.com.
Business Network
JOUW CREATIEVE NETWERK BEGINT HIER
Leer meer over met welke bedrijven en professionals Artemis Academie samenwerkt. Er zijn inspirerende gastcolleges, geweldige stageplekken en uitstekende mentoren uit het veld.
WORD ONDERDEEL VAN HET ARTEMIS BUSINESS NETWORK
Het mes snijdt aan twee kanten.
Deel je ervaring en verhalen met een gretige nieuwe generatie. Je krijgt er scherpe vragen en frisse blikken voor terug. Neem contact op voor een samenwerking, stageplek, casestudy, werk als gastdocent of een lezing.
Alumni-netwerk
ONDERDEEL VAN IETS GROTERS
Onze alumni werken op de meest inspirerende en gevarieerde plekken in de creatieve industrie. Benieuwd waar je zelf ooit terecht gaat komen? Lees meer over hoe onze alumni de opleiding, stages en hun huidige werk ervaren.