Van spontaan Instagram account naar creatief en relevant merk
Hoe een familietraditie uitgroeide tot het befaamde Ommetje met Tom
Nog voordat ze begon aan de opleiding bij Artemis Academie, bedacht Josephine Jongbloed Ommetje met Tom. Gewoon als hobby. Inmiddels is het concept met weetjes van de stad Amsterdam uitgegroeid tot een succesvol, zinvol creatief bureau dat zorgt voor verbinding en impact. Hoe heeft Artemis bijgedragen aan deze ontwikkeling? En wat zijn de verdere toekomstplannen voor dit sociale concept op basis van trends en behoeftes?
‘Ommetje met Tom is spontaan ontstaan,’ aldus Josephine. ‘Het vertellen van verhalen over vroeger en Amsterdam, is verweven in onze familie. Aan de keukentafel thuis waren ze altijd onderwerp van gesprek. Mijn vader Tom kent de stad op zijn duimpje aangezien zíjn vader stadgids was en hem onderweg altijd alles vertelde. Net zoals hij dat vervolgens tijdens de wandelingen met ons als dochters deed. ‘Maar hoe onthoud ik dit allemaal, pap?’, vroeg ik hem op een gegeven moment. Zijn antwoord: ‘Door het op te schrijven’. En zo is het Ommetje met Tom ontstaan: in de filmpjes neemt mijn vader je mee door de stad terwijl hij vertelt, soms samen met andere Amsterdammers. Door de weetjes op Instagram te gaan delen, konden ook anderen ervan meegenieten.’
Tot dan toe wist Josephine verder niet waar ze met Tommetje, zoals het in de volksmond is gaan heten, naartoe wilde. Het was gewoon een leuke hobby voor erbij. Dat ze een waardevol concept te pakken had, realiseerde ze op Artemis. Ze bouwde het stap voor stap, samen met haar vader uit tot een succesvol brand en inmiddels heeft ze er een fulltime baan aan.
Artemis leert je conceptdenken vanuit je passie, overtuiging en waarden
‘Ik werkte bij een bank in een marketing functie, toen ik aan de deeltijd opleiding bij Artemis begon,’ aldus Josephine. ‘Tijdens het tweede jaar op Artemis ben ik gestopt met die baan onder meer door de spiegel die ik op de academie kreeg voorgehouden: wie ben je, waar hou je van, wat zijn je interesses? Dat was een intensief proces maar gaf houvast en richting, om mijn creatieve en ook ondernemende talenten verder te ontwikkelen. Zo moet je bijvoorbeeld voor je personal brand een collage ontwikkelen. Daarin kwamen bij mij al veel mensen en kleuren voor, precies waar ik nu dus mee bezig ben. Vervolgens gingen we aan de slag met kernwaarden en usp’s: waar wil je dat mensen je van kennen, wie is je doelgroep etc? Het zorgde ervoor dat ik strategischer ging denken maar ook vanuit geloofwaardigheid, namelijk dat je iets gaat doen vanuit passie, overtuiging en je eigen waarden.’ Artemis geeft Josephine zo waardevolle tools voor conceptdenken waarbinnen elk detail ertoe doet. ‘Ik ontdekte dat Tommetje een goed concept was: het draagt ergens aan bij en is een kloppend geheel.’
Waar ze aan wil bijdragen, kreeg Josephine vervolgens ook helder op haar netvlies. ‘Ik wil meer verbinding in de stad creëren, naast meer tijd voor elkaar, zorgen dat mensen meer in het nu zijn. Toen ik op kantoor zat, had ik de drang om meer in de stad aanwezig te zijn, ik wilde weten wat er gebeurde en veranderde, wat mensen deden en waar ze behoefte aan hadden. Ik voelde me vastzitten en wilde naar buiten, ook dat was een reden om te stoppen met die baan. Niet voor niks vond ik Trend Forecasting en Trendwatching en de leukste vakken op Artemis en dan met name het psychologische aspect. Mijn sterke punt is rake verhalen bouwen en uitdragen. Dat komt allemaal terug in Ommetje met Tom. Mensen zeggen over de weetjes: ‘Jeetje, ik fiets hier al 22 jaar en heb dit nog nooit gezien.’ Ogen worden geopend, mensen gaan op een andere manier kijken naar de stad en dat is leuk. Ze voelen zich meer verbonden waardoor ze ook meer zorg willen dragen voor die stad en meer willen verbinden met de plekken waar ze komen. Zo worden mensen liever, ook voor elkaar.’
lees verder onder de video...
Kijk omhoog, dan zie je zoveel meer
Zo vader, zo dochter. Of is het zo dochter, zo vader? Het is maar hoe je het bekijkt: beiden werk(t)en in de financiële wereld, bij beiden stroomt het Amsterdamse bloed door de aderen én het verlangen om weetjes over ‘hun’ stad te delen met anderen. En dat zijn er dus nogal wat. ‘Dat ik dit samen met mijn vader kan doen, is bijzonder. Ik ben de derde generatie die de weetjes wil overdragen aan anderen, die opnieuw wil verbinden en mensen bewuster wil maken. Dat doen we inmiddels ook met gesproken audiotours, voor als je de bank niet (meer) af kunt komen, een nieuwsbrief en binnenkort volgt het boek Kijk omhoog Amsterdam. Want dat zei mijn opa altijd: ‘Kijk omhoog, dan zie je zoveel meer.’ Overigens heeft Artemis mij ook geschoold in het maken van een magazine of boek: ontdekken wat papier, kleur en beeldspraak doet voor een concept. Daar had ik anders niet bij stilgestaan en is heel waardevol.’
Verhalen vanuit het stadshart
Voorlopig kunnen ze vooruit met de weetjes maar denkt Josephine er voorzichtig ook al aan om dit op termijn in andere steden uit te rollen. Vanuit dezelfde waarden als het Ommetje met Tom: ‘Er zijn steden waar ik mij thuis voel en meer van wil weten om mij aan te verbinden, ook met de mensen. Hoe leuk is het om verhalen over Milaan te kunnen vertellen, met medewerking van de bewoners zelf?’ Hiermee raakt Josephine de kern en tegelijkertijd de kracht van haar concept: stadsverhalen vertellen vanuit het hart. Artemis daagde haar uit om haar creatieve brein verder te stimuleren, out of the box te denken en vooral in de durf om het concept verder neer te zetten tot wat het vandaag de dag is. ‘Weet je, mijn opa dronk altijd in z’n eentje een biertje op het Spui in de Engelse Reet. Iedereen kwam daar alleen binnen en praatte gewoon met elkaar. En dat wil ik meer stimuleren in de stad.’
Josephine Jongbloed (30) studeerde in 2023 af aan Artemis Academie en is bedenker, oprichter en mede-eigenaar van Ommetje met Tom. Volg Ommetje met Tom op Instagram