Van student op Artemis naar art director bij PLNKTN – de duurzame reis van Robin de Rooij
‘Bij Artemis heb ik mijzelf echt leren kennen en ontdekt wat mij drijft: duurzaamheid. Bij elk project dwong ik mijzelf om dit thema te integreren.’ Dit is ongetwijfeld wat PLNKTN overtuigde om de pas afgestudeerde Robin de Rooij aan te nemen. Binnen een jaar groeide ze van allround creative concept developer naar art director en ontwikkelde ze de brand en visual identity voor deze duurzame B-Corp. ‘Bij Artemis had ik al vier jaar aan duurzaamheid gewerkt en was mijn passie volledig aangewakkerd. Ik heb het onderwerp tijdens de opleiding echt eigen kunnen maken. Het vinden én ontwikkelen van die innerlijke drijfveer voordat je aan het werk gaat, onderscheidt je van andere starters.’
Millennials en Gen Z inspireren tot verantwoorde keuzes
Robin (25) studeerde een jaar geleden af bij Artemis. Haar ontwikkeling op het duurzame pad had al tijdens haar studie overtuigende vormen aangenomen. Zo presenteerde ze in 2024 haar afstudeerproject op de Dutch Design Week: de B Visual App. Deze app deelt informatie van B Corps*. ‘Sommige mensen zijn misschien wel bekend met B Corp, maar wat houdt het precies in? Hoe word je een B Corp en wat betekenen de scores?’ De app, die als eindproject diende en (nog) niet is uitgerold, was voor Robin een manier om antwoorden te bieden op deze vragen. ‘In het studiejaar daarvoor, tijdens mijn casestudy bij Renoon dat paspoorten ontwikkelt voor kledingmerken, vroeg ik me af: er is veel informatie over duurzame merken, maar wat doen we ermee? Hoe moet je de informatie interpreteren? Mijn generatie is bereid om duurzaam te leven, maar vaak weten we niet hoe. Duurzaamheid kan ingewikkeld lijken door de hoeveelheid tekst. Door informatie visueel te maken, complexe duurzaamheidsbegrippen toegankelijk en aantrekkelijk te presenteren, wilde ik met de app vooral millennials en Gen Z inspireren om verantwoorde keuzes te maken.’
Verantwoorde keuzes in voeding
Een van die verantwoorde keuzes betreft gezondheid, specifiek voeding. B Corp PLNKTN integreert algen in het dagelijkse voedingspatroon. Want, zoals ze op hun website zeggen, ‘al jaren wijzen wetenschappers en onderzoekers op de kracht van algen. Niet alleen als voeding van de toekomst, maar als één van de slimste manieren om onze gezondheid en planeet in balans te brengen.’ Wat Patagonia deed voor kleding, Oatly voor zuivel en Tony’s Chocolonely voor chocolade, wil PLNKTN doen voor voeding. Aan Robin de taak om deze missie en alle informatie over plankton toegankelijk en aantrekkelijk te presenteren, zodat consumenten geïnspireerd worden om verantwoorde keuzes te maken. ‘Het is bizar dat ik nu al zo’n positie heb bij zo’n tof merk. Algen fascineren mij enorm; er is zoveel mogelijk met dit kleine organisme waar ik, toegegeven, voorheen nog nooit van gehoord had. Ik streef zelf naar een duurzame leefstijl en wat ik hier bij PLNKTN kan bijdragen is daarom supervet. Waar ik bij Artemis mee ben begonnen, is de toekomst: alle merken willen meebewegen in dit duurzame stuk, en dat moet ook. Laat mij dan de creatieveling zijn die dat uitdraagt en toegankelijk maakt.’
Impact van Artemis
Voor Robin staat het buiten kijf dat Artemis haar heeft geholpen om te zijn waar ze nu is. ‘Bij Artemis wordt je intrinsieke motivatie continu uitgedaagd met vragen als: Waarom doe je dit? Waar gaat het om? De nadruk ligt op de creatieve ontwikkeling en de maatschappelijke relevantie, wat helpt om verder te groeien als mens en maker. Dat heb je als student tijdens de opleiding vaak niet in de gaten, maar achteraf zie ik hoe Artemis heeft bijgedragen aan wie ik nu ben en waar ik sta.’
Robin de Rooij (25) studeerde in 2024 af aan Academie Artemis en is art director bij PLNKTN – www.plnktn.com | @plnktn_official
*Een B Corp, of Benefit Corporation, is een bedrijf dat zich inzet voor meer dan alleen winst maken. Het is een gecertificeerde status die aangeeft dat een bedrijf zich richt op positieve sociale en ecologische impact, naast financiële prestaties. B Corps streven naar een evenwicht tussen People, Planet en Profit, en worden beoordeeld op hun prestaties op deze gebieden door B Lab. Nederland telt ruim 700 B Corps, wereldwijd zijn er inmiddels meer dan 8.500 B Corps.