GLUE AMSTERDAM X ARTEMIS
CREATIVE INDUSTRY VOICES
Van 18 t/m 21 september is de Artemis Academie dé plek voor nieuwsgierige geesten, design lovers en creatieve pioniers. Als onderdeel van GLUE Amsterdam openen we onze deuren en zetten we Creative Industry Voices centraal.
Verwacht vier dagen vol inspiratie:
– Talks van visionaire ontwerpers, trend forecasters & art directors
– Volg een interactieve workshop Design Principes van een van onze eigen docenten
– Een selectie van de beste afstudeer projecten en verrassende case studies
Kom kijken, luisteren, meedoen – en ontdek wat er speelt (en komt) in de wereld van design.
📍 Locatie: Artemis Academie – Marnixstraat 317, Amsterdam
📅 Data: 18 t/m 21 september
🕙 Tijd: Dagelijks van 10:00 – 17:00
🎫 Entree: het bijwonen van de talks is gratis
Hieronder vind je het overzicht van de talks. Aanmelden voor de talks kan hier.
Concrete Amsterdam - DO 18 sept 11:00-12:00
Concrete Amsterdam is een toonaangevend, multidisciplinair ontwerpbureau dat wereldwijd baanbrekende concepten creëert op het snijvlak van architectuur, interieur, branding en design. Ze zijn bekend om hun high-end, onderscheidende ontwerpen voor iconische hotels, restaurants, retailconcepten en woonprojecten. Hun werk koppelt strategisch denken en storytelling aan een sterke visuele identiteit. In de talk nemen ze je mee hoe merken wereldwijd tot leven worden gebracht via ruimte en beleving, en over de kunst van het ontwerpen van next-level hospitality concepten.
Shahar Livne - DO 18 sept 15:00-16:00
Shahar Livne is een award winnende materiaal ontwerper uit Eindhoven. Ze is bekend om haar innovatieve en experimentele manier van werken met ongebruikelijke materialen. Haar werk richt zich op conceptueel materiaalonderzoek met een gelaagde methodologie, waarbij unieke verhalen tot leven komen via objecten en installaties, waarin materialen fungeren als dragers van narratieven. Shahar werd door Phaidon Press uitgeroepen tot één van de beste productontwerpers ter wereld en won de Dezeen Emerging Designer of the Year Award en werd door Icon Design Magazine uitgeroepen tot een van de meest 100 invloedrijke creatieven ter wereld.
Trends in visual design with FRAME - VRIJ 19 sept 11:00-1200
FRAME is een internationaal gerenommeerd magazine dat de wereld van interieur-, spatial- en experience design inspireert en verbindt. Met diepgaande verhalen en innovatieve inzichten staat het bekend om zijn grensverleggende benadering van design en cultuur. Tijdens deze sessie is er een panelgesprek over ‘Trends in Visual Design – Designing Through the Decades’. Met experts en specialisten in spatial/experience design, digital design en branding. Het gesprek biedt een uniek perspectief op hoe visueel ontwerp zich door de tijd heen ontwikkelt en blijft vernieuwen.
Fitzroy - Trend Forecasting - VRIJ 19 & ZO 21 sept 11:00-12:00
Voor creatief-strategisch bureau Fitzroy begint elke effectieve campagne met een scherpe culture insight. Dit is een diepgaand begrip van waarden, gedragingen of verlangens binnen een bepaalde cultuur. Culture Insight Director en Trend Forecaster Anne-Marie Twigge neemt je mee hoe voor design dit het vertrekpunt vormt voor creaties die niet alleen esthetisch zijn, maar ook betekenisvol, relevant en inspeelt op wat mensen echt beweegt. Zo ontstaat design dat raakt, resoneert en cultureel klopt.
FutureBrand - George Gotll- ZA 20 sept 11:00-12:00 & ZO 21 sept 15:00-16:00
Het internationale merk- en designbureau Future Brands helpt merken zoals Chanel, Sephora, L’Oréal en McDonalds zich wereldwijd te onderscheiden door middel van visuele identiteit en ruimtelijke beleving. Hun design verbindt hoofd en hart: doordacht, visueel sterk en emotioneel raak. In deze talk neemt oprichter George Gottl je mee in hun aanpak en visie op brand experiences in een veranderende wereld.
Tjarda Wessels - ZA 20 sept 15:00-16:00
Tjarda Wessels, Head of Studio Concept & Design bij Rituals, ziet bewegingen lang voordat ze mainstream worden. Hij vertaalt die signalen naar ideeën die merken niet alleen toekomstbestendig maken, maar ook betekenisvol. Van Vlisco tot Deus Ex Machina: zijn werk is doordrenkt van lef, stijl en strategie. Hij denkt groots, maar weet dat briljante concepten pas krachtig zijn als ze landen in retail, product en campagnes. Zo brengt Tjarda merken precies daar waar ze relevant zijn voor de consument, vandaag en morgen.
Workshop - Lidi Bus - Design Principes - ZA 20 sept 13:00-15:00
Geïnspireerd door de talks en de creativiteit van onze studenten? Ga zaterdag zelf aan de slag tijdens de workshop Design Principes van kunstenaar en ontwerper Lidi Bus. Je leert hoe vorm, kleur, textuur en materiaal een rol spelen in het creëren van betekenisvolle ontwerpen. Lidi is gespecialiseerd in kleurrijke, lichtgewicht inflatables die een sterke visuele impact hebben in fotografie, mode en interieur. Met haar motto “Break free from average” vertaalt zij de zachte vormen van haar luchtsculpturen ook naar glas in samenwerking met het Nationaal Glasmuseum. Als docent bij Artemis en tijdens Glue Amsterdam inspireert zij deelnemers om te ontdekken hoe experiment en verbeelding centraal staan in het creatieve proces.
Workshop - Lara Tolman - Design Principes - ZO 21 sept 13:00-15:00
Ook Lara Tolman van NOMAN studio geeft tijdens Glue een workshop. NOMAN, opgericht in 2011 door Lara Tolman en Selina Parr, heeft zijn roots in set design en mode en staat bekend om experimenteel maar toegankelijk werk met een sterke focus op materiaal, kleur en menselijke schaal. Hun projecten variëren van set design en pop-up interieurs tot sculpturale winkelobjecten voor merken als Nike, Calvin Klein en Tommy Hilfiger. Tijdens de workshop deelt Lara de ontwerpprincipes achter set design en ontdek je hoe materiaal, kleur en verhaal samenkomen om inspirerende werelden te creëren.
🕙 Zaterdag en Zondag van 13:00-15:00
Meld je hier aan voor de workshops.
Meer info over GLUE en alle deelnemers vind je hier.