+

Start oriëntatie cursus

Op 12 februari starten we weer met de oriënterende en voorbereidende cursus voor iedereen die zich wil klaarmaken voor de toelating tot de Bachelor of Arts studiejaar 25/26. 

Je hebt deze module succesvol toegevoegd!

Info & Aanmelden

Maximaal 16 plekken

Waar?

Amsterdam

Heb je vragen?

Email ons
Yosiera bakx 3c e

Academie voor creatieve concepting

Trend Forecasting - visualizing tomorrow

‘At its very basic, a trend can be defined as the direction in which something tends to move and which has consequential impact on the culture, society or business sector through which it moves’. (Raymond, M. 2010)

Trend Forecasting ligt aan de basis van innovatieve, toekomstbestendige concepten. Deze module leert je om actuele signalen en waardeverschuivingen gestructureerd in kaart te brengen en te analyseren. Met behulp van prognosemethoden maak je op basis van jouw bevindingen geïnformeerde voorstellingen van de toekomst. Dit alles verwerk je in een visueel vormgegeven forecast waarmee jij de industrie kunt inspireren en adviseren.

Alle beelden zijn ontwikkeld door Artemis-studenten.

Je leert

1

Trend watching

2

Trend research

3

Trend interpretatie en -vertaling

4

Future scenario building

5

Consumer behavior analyse

Opbouw
module

Yara 3c 1

Thema 1

Intro & Trendhunt

In deze eerste week maak je kennis met de basis van trendonderzoek: het signaleren van trends. Je leert hoe je kunt vertrouwen op je eigen waarnemingen en hoe je om je heen kijkt om belangrijke signalen op te pikken. Je kiest een specifieke sector, industrie of branche waarin je trends gaat onderzoeken, en begint met het verzamelen van trendsignalen. Deze signalen verzamel je op een visuele ‘evidence wall’, een inspirerende verzameling van jouw bevindingen. Dit is de start van jouw reis naar het begrijpen van trends en hun impact op de toekomst.

Expert

Pernille Kok-Jensen

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Middel 10 100

Thema 2

Clusteren & Duiden

We gaan dieper in op het duiden van trendsignalen. Je leert werken met de trendpiramide, een essentiële theorie om trends te begrijpen. Je gaat de trendsignalen die je hebt verzameld clusteren in groepen en deze koppelen aan macrotrends. Daarnaast identificeer je de onderliggende waarden en behoeften die bij elk cluster horen. Dit proces helpt je om structuur aan te brengen in de overvloed aan informatie en de belangrijkste trends scherp te stellen..

Expert

Pernille Kok-Jensen

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Middel 11 100

Thema 3

Trends Destilleren

In de derde week ga je een stap verder door de meest relevante megatrends te identificeren en deze te koppelen aan de trendclusters die je hebt gecreëerd. Je onderbouwt jouw keuzes aan de hand van de drie trendlagen (micro, macro, mega) en maakt gebruik van de DESTEP-methode om externe factoren (Demografisch, Economisch, Sociaal, Technologisch, Ecologisch en Politiek) in kaart te brengen. Deze week draait om het destilleren van de kern van de trends en het begrijpen van hun bredere impact.

Expert

Mark Schipper

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Middel 12 100

Thema 4

Prognose-methoden

Tijdens deze week duiken we in de fascinerende wereld van prognosemethoden. Je leert verschillende technieken kennen om toekomstscenario's te creëren. Van extrapolatietijdlijnen en future planning tot scenario planning, we geven je de tools om een goed onderbouwd beeld van de toekomst te schetsen. Deze methodes vormen de basis voor het denken in lange-termijn oplossingen. Deze week is essentieel voor iedereen die strategisch wil leren nadenken over wat de toekomst kan brengen.

Expert

Mark Schipper

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Yara 3c 5

Thema 5

Toekomst scenario

We gaan de slag met het ontwikkelen van een toekomstscenario. Op basis van de prognosemethoden die je hebt geleerd, werk je een scenario uit in zowel woord als beeld. Je houdt hierbij rekening met veranderende waarden en behoeften in de maatschappij en vertaalt deze naar een toekomstvisie. Dit is een spannende kans om jouw unieke blik op de toekomst vorm te geven!

Expert

Bodil Jurg

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Loeloeekkel2

Thema 6

Trend Vertaling

Nu je een toekomstscenario hebt ontwikkeld, is het tijd om deze visie visueel te vertalen naar tastbare trends. In week 6 leer je hoe je innovatieve stijl- en sfeerelementen kunt afleiden uit jouw toekomstscenario. Denk aan kleuren, geuren, vormen, materialen, dessins, typografie en beeldtaal. Je maakt een visuele trendvertaling die niet alleen vernieuwend is, maar ook aansluit op toekomstige ontwikkelingen.

Expert

Bodil Jurg

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Yoseira 3c a

Thema 7

Vormgeving

Deze week draait om de uitwerking van jouw forecast in een pakkende visuele presentatie. Je leert hoe je met storytelling- en presentatietechnieken jouw visie krachtig kunt communiceren. Of je nu werkt met grafische elementen, video of andere media, we helpen je om je forecast op een creatieve en overtuigende manier te presenteren.

Expert

Bodil Jurg

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Mirte bos 2

Thema 8

Presentatie toekomst scenario

De grote finale! In de laatste week presenteer je jouw uitgewerkte toekomstscenario aan medestudenten. Dit is jouw kans om te laten zien hoe je de opgedane kennis en skills hebt ingezet om een doordacht en visueel aantrekkelijk toekomstbeeld neer te zetten. Spannend én een kans om waardevolle feedback te ontvangen!

Expert

Pernille, Mark & Bodil

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Creatieve visionairs

De experts die creativiteit tot leven brengen

Maak kennis met de experts achter onze modules, de creatieve denkers die samen het verschil maken. Hun unieke mix van visie en vakmanschap geeft de kracht om ambities waar te maken en met elke uitdaging een stap vooruit te zetten.

Schermafbeelding 2024 11 12 om 4 57 02 PM
Als expert in trends en cultuur maakt Pernille toekomst tastbaar voor toonaangevende merken wereldwijd.

Pernille Kok-Jensen

Mark Schipper
Mark Schipper, oprichter van freshmark, brengt sinds 2015 de toekomst dichterbij voor topmerken zoals Red Bull, Schweppes, Hunkemöller, Yamaha en ABN AMRO.

Mark Schipper

Schermafbeelding 2024 11 10 om 10 55 02 PM
Met haar indrukwekkende achtergrond in trendprognose en sociologie vertaalt Bodil complexe trends naar inspirerende toekomstperspectieven.

Bodil Jurg

Voeg een extra module toe en ontwikkel je eigen creatieve pad!