+

Start oriëntatie cursus

Op 12 februari starten we weer met de oriënterende en voorbereidende cursus voor iedereen die zich wil klaarmaken voor de toelating tot de Bachelor of Arts studiejaar 25/26. 

Je hebt deze module succesvol toegevoegd!

Info & Aanmelden

Max 16 plekken beschikbaar

Waar?

Amsterdam
Yosiera bakx 3c e

Academie voor creatieve concepting

Toegepaste Trend Forecasting 

Trend Forecasting ligt aan de basis van innovatieve toekomstbestendige concepten. Het wordt vaak gezien als geschreven onderzoek, maar bij Artemis gaan we verder: we signaleren, destilleren en visualiseren de toekomst. Dit maakt complexe concepten tastbaar en biedt waardevolle handvatten voor diverse sectoren om trends toe te passen in hun vernieuwing en innovatie.

Bij Artemis definiëren we een trend als de richting waarin iets beweegt. Dit heeft natuurlijk een aanzienlijke impact op de cultuur, de samenleving of een sector. Daarom is toegepaste trend forecasting een belangrijke nieuwe vaardigheid. Het stimuleert voortdurend je creatieve brein door te luisteren, te observeren en te onderzoeken. In combinatie met het leren van prognosemethoden, stelt het je in staat om op basis van je bevindingen voorspellingen over de toekomst te doen.

Wij noemen het expliciet toegepaste trend forecasting, omdat je het direct in de praktijk kunt gebruiken en toepassen in je eigen werk.

Deze module is ideaal voor vernieuwers en mensen die voorop willen lopen en hun team willen enthousiasmeren over de mogelijkheden binnen hun branche. Het is bijzonder geschikt voor bijvoorbeeld Brand Managers, Creative Directors, Art Directors, Marketeers, Communicatiespecialisten, Innovatieconsultants, Product Designers, Social Designers, UX Researchers, Retail Designers, Stylisten, enzovoort.


Al het getoonde beeld is van Artemis-studenten.

Je leert

1

Trends signaleren

2

Trends identificeren

3

Ontwikkelen onderzoeken

die toekomstige waarden en behoeften beïnvloeden

4

Prognose methoden

Scenario planning & future mapping

5

Analyseren & concluderen

voor een specifieke branch

6

Trends doorvertalen

naar toekomstscenario's

7

Eigen beeldtaal ontwikkelen

Opbouw
module

Yara 3c 1

Thema 1

Intro & Trendhunt

In deze eerste week maak je kennis met de basis van trendonderzoek: het signaleren van trends. Je leert hoe je kunt vertrouwen op je eigen waarnemingen en hoe je om je heen kijkt om belangrijke signalen op te pikken. Je kiest een specifieke sector, industrie of branche waarin je trends gaat onderzoeken, en begint met het verzamelen van trendsignalen. Deze signalen verzamel je op een visuele ‘evidence wall’, een inspirerende verzameling van jouw bevindingen. Dit is de start van jouw reis naar het begrijpen van trends en hun impact op de toekomst.

Expert

Pernille Kok-Jensen

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Schermafbeelding 2024 10 18 om 12 01 25 PM

Thema 2

Clusteren & Duiden

We gaan dieper in op het duiden van trendsignalen. Je leert werken met de trendpiramide, een essentiële theorie om trends te begrijpen. Je gaat de trendsignalen die je hebt verzameld clusteren in groepen en deze koppelen aan macrotrends. Daarnaast identificeer je de onderliggende waarden en behoeften die bij elk cluster horen. Dit proces helpt je om structuur aan te brengen in de overvloed aan informatie en de belangrijkste trends scherp te stellen.

Expert

Pernille Kok-Jensen

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Middel 11 100

Thema 3

Trends Destilleren

In de derde week ga je een stap verder door de meest relevante megatrends te identificeren en deze te koppelen aan de trendclusters die je hebt gecreëerd. Je onderbouwt jouw keuzes aan de hand van de drie trendlagen (micro, macro, mega) en maakt gebruik van de DESTEP-methode om externe factoren (Demografisch, Economisch, Sociaal, Technologisch, Ecologisch en Politiek) in kaart te brengen. Deze week draait om het destilleren van de kern van de trends en het begrijpen van hun bredere impact.

Expert

Mark Schipper

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Middel 12 100

Thema 4

Prognose-methoden

Tijdens deze week duiken we in de fascinerende wereld van prognosemethoden. Je leert verschillende technieken kennen om toekomstscenario's te creëren. Van extrapolatietijdlijnen en future planning tot scenario planning, we geven je de tools om een goed onderbouwd beeld van de toekomst te schetsen. Deze methodes vormen de basis voor het denken in lange-termijn oplossingen. Deze week is essentieel voor iedereen die strategisch wil leren nadenken over wat de toekomst kan brengen.

Expert

Mark Schipper

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Yara 3c 5

Thema 5

Toekomst scenario

We gaan de slag met het ontwikkelen van een toekomstscenario. Op basis van de prognosemethoden die je hebt geleerd, werk je een scenario uit in zowel woord als beeld. Je houdt hierbij rekening met veranderende waarden en behoeften in de maatschappij en vertaalt deze naar een toekomstvisie. Dit is een spannende kans om jouw unieke blik op de toekomst vorm te geven!

Expert

Bodil Jurg

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Yoseira 3c a

Thema 6

Trendverbeelding

Nu je een toekomstscenario hebt ontwikkeld, is het tijd om deze visie visueel te vertalen naar tastbare trends. In week 6 leer je hoe je innovatieve stijl- en sfeerelementen kunt afleiden uit jouw toekomstscenario. Je maakt een visuele trendvertaling die niet alleen vernieuwend is, maar ook aansluit op toekomstige ontwikkelingen.

Expert

Bodil Jurg

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Loeloeekkel2

Thema 7

Trendvertaling

Deze week staat in het teken van het vertalen van trends en toekomstscenario’s naar concrete acties. Hoe kun je de inzichten uit jouw trends en toekomstvisie omzetten in een strategisch koers?

We introduceren de methode backcasting om een roadmap te ontwikkelen voor jouw trend of toekomstscenario. Hiermee werk je gestructureerd terug vanuit een toekomstbeeld naar het heden, zodat je duidelijke stappen kunt formuleren om jouw visie te realiseren. Het doel is om hands-on aan de slag te gaan en praktische toepassing te geven aan jouw trends.

Expert

Bodil Jurg

Tijdsinvestering

9 uur (waarvan circa 6 uur zelfstudie)

Mirte bos 2

Thema 8

Presentatie toekomst scenario

De grote finale! In de laatste week presenteer je jouw uitgewerkte toekomstscenario aan medestudenten. Dit is jouw kans om te laten zien hoe je de opgedane kennis en skills hebt ingezet om een doordacht en visueel aantrekkelijk toekomstbeeld neer te zetten. Spannend én een kans om waardevolle feedback te ontvangen!

Expert

Pernille, Mark & Bodil 

Tijdsinvestering

9 uur (incl. circa 6 uur zelfstudie)

Creatieve visionairs

De experts die creativiteit tot leven brengen

Maak kennis met de experts achter onze modules, de creatieve denkers die samen het verschil maken. Hun unieke mix van visie en vakmanschap geeft de kracht om ambities waar te maken en met elke uitdaging een stap vooruit te zetten.

Schermafbeelding 2024 11 12 om 4 57 02 PM
Als expert in trends en cultuur maakt Pernille toekomst tastbaar voor toonaangevende merken wereldwijd.

Pernille Kok-Jensen

Mark Schipper
Mark Schipper, oprichter van freshmark, brengt sinds 2015 de toekomst dichterbij voor topmerken zoals Red Bull, Schweppes, Hunkemöller, Yamaha en ABN AMRO.

Mark Schipper

Schermafbeelding 2024 11 10 om 10 55 02 PM
Met haar indrukwekkende achtergrond in trendprognose en sociologie vertaalt Bodil complexe trends naar inspirerende toekomstperspectieven.

Bodil Jurg

Toegepaste trend forecasting is een module van 8 weken

Target
Voor wie

Voor (creatieve) professionals die vernieuwende ideeën willen ontwikkelen door trends te ontdekken, analyseren en visueel te communiceren

Diploma
Diploma

Certificaat: Toegepaste Trend Forecasting

Start
Periode
25-03-25 tot en met 20-05-25
Days
Lesdagen

Dinsdagavond van 18.30 - 21.30 uur

Time
Tijdsinvestering

Totaal 72 uur waarvan, 24 lesuren en 48 zelfstandig werken aan opdrachten

Price
Prijs (vrij van btw)
€ 1499
Lang
Taal

Nederlands

Criteria
Voorwaarden

HBO opleiding en/of werkervaring

Kies uw startdatum
Module toevoegen

Het is niet mogelijk om modules toe te voegen die op dezelfde dag starten

Ik wil me direct aanmelden

Combineer modules die bijdragen aan je eigen succes.